Comentarii la Iov – 11

Posted: 21/03/2009 in Iov
Etichete:, , ,

CAPITOLUL 11 – Cuvântul lui Ţofar.

 

1: Şi răspunzând Ţofar din Naamah, a zis:

 

2: „Cel ce grăieşte multe nu va primi răspuns?

cel ce grăieşte bine părea-se-va şi drept?

Blagoslovit e omul cel cu vieaţa scurtă!

„Gnosticul trebuie să aibă multe cunoştinţe, că trebuie în faţa unui argument să ai şi un contraargument, se cuvine ca gnosticul să fie pregătit şi pentru acest fel de argumente”[1].

3: Nu fi bogat în vorbe,

că nu e nimeni care să ţi se-mpotrivească.

Versetul în SEP 4/II: Nu folosi cuvinte multe,/ pentru că nu are cine să-ţi răspundă: „Ioan Gură de Aur interpretează astfel: nu e nimeni care să-ţi cunoască relele[2]. ♦ Textul Masoretic are: Vorbele tale goale îi amuţesc pe oameni şi îţi vei bate joc fără să fii ocărât?”[3].

Învăţătura de aici ar fi să nu vorbim multe: „Lauda noastră să ne fie în Dumnezeu şi nu de la noi; Dumnezeu urăşte pe cel ce se laudă singur. Mărturia faptei noastre bune să ne fie dată de alţii (Proverbe 27, 2), precum a fost dată părinţilor noştri celor drepţi”[4].  „Cuvintele sunt ca haina pe trup, iar faptele sunt trupul şi nervii. Nu trebuie, dar, să punem grija de haină mai presus de mântuirea trupului. Cel care a ales viaţa cea adevărată nu trebuie să ducă numai o viaţă simplă, ci trebuie ca şi cuvântul lui să fie simplu şi necăutat”[5]. 

4: Aceasta, fi’ncă tu zici: curat sunt eu în fapte,

şi-n faţa Lui, de-asemenea, eu sunt fără prihană.

5: Dar dacă Domnul Însuşi ar fi să-ţi cuvinteze

şi buzele spre tine ar fi să le deschidă

Al doilea stih e „restabilit după Textul Masoretic, pe care iniţial traducătorul grec l-a omis. Primul stih a versetului grecesc reprezintă o contragere a celor două stihuri din ebraică; al doilea stih, marcat cu asterisc în Rahlfs – Aquila fiind la originea acestei notări[6] -, redă o expresie retorică, o imagine îndrăzneaţă, a buzelor divine care se deschid; această imagine a fost simţită ca fiind redundantă şi chiar provocatoare; pentru a nu scandaliza s-a preferat iniţial ignorarea acestui gen de metaforă bazată pe imagini concrete referitoare la Dumnezeu”[7].

6: şi-apoi să-ţi povestească puterea-nţelepciunii

– că ea-ndoită fi-va acelor ce-s ca tine -,

atunci vei şti că cele ce Domnul ţi-a trimis

sunt pe măsura celor ce le-ai păcătuit.

„Dacă Dumnezeu i-ar vorbi, atunci Iov ar înţelege că suferinţa lui e pe bună dreptate”[8].

7: Găsi-vei tu o urmă din ceea ce e Domnul?

ajuns-ai tu vreodată la marginile trase

de Cel-Atotputernic?

8: Înalt e cerul! Bine, înalt; şi ce vei face?

de-s mai adânci hotare decât în iad, ce ştii tu?,

9: – sau trase pe întinderi mai lungi decât pământul,

mai late decât marea? –

10: Şi dacă El pe toate le va strica, e oare

vreun om pe lumea asta să-I spună: – Ce-ai făcut?…

„Septuaginta păstrează forma distihului ebraic, dar al doilea stih în Textul Masoretic este: Cine Îl poate opri?”[9].

11: Că El cunoaşte fapte celor fărădelege,

El vede pasu-alături şi nu închide ochii.

12: Dar muritorul jalnic înoată în cuvinte

şi-ajunge ca asinul sălbatic în pustie.

„Augustin comentează astfel acest pasaj: omul este ca măgarul din pustiu, dornic de libertate, nevrând să fie nici supus, nici domesticit”[10].

13: Iar tu, de-ai pus în tine o inimă curată

şi dacă tinzi la ceruri cu mâinile spre El,

14: de ţi-a rămas în mână ceva fărădelege

şi faci ca ea să fugă departe de la tine

şi-n felul tău de viaţă ce-i strâmb să nu rămână,

15: atunci îţi va fi faţa ca iezerul în soare

şi, dezbrăcat de tină, te-ai scuturat de spaime;

Dezbrăcat de tină; SEP 4/II: vei da jos murdăria: „Textul Masoretic are: vei fi (ca metalul) turnat, pe care unii îl interpretează vei fi tare, iar alţii, vei fi curăţit de impurităţi[11].

16: atunci amara trudă o vei fi dat uitării

ca pe un val, şi groaza nu-ţi va lovi simţirea;

„Ţofar insistă asupra ideii că nenorocirile lui Iov sunt din cauza păcatelor pe care le-a săvârşit, şi de aceea îl îndeamnă să se îndrepte”[12].

17: atunci şi rugăciunea-ţi va fi ca un luceafăr

şi viaţă răsări-va din miezul tău de zi;

„Aluzia anticipează revenirea lui Iov la o viaţă nouă după încheierea teribilei probe la care a fost supus”[13].

„Să preamărim pe Dumnezeu Tatăl, pe Dumnezeu Fiul şi pe Dumnezeu Duhul Sfânt, trei ipostasuri, dar o dumnezeire, neîmpărţită în slavă, în fiinţă şi Împărăţie […]. Nu vede luceafărul răsărind, cum zice Scriptura, nici slava strălucirii de acolo, cel ce nu are această gândire, sau se încovoaie sub vremuri, făcându-se de fiecare dată altfel şi arătând o voinţă slabă faţă de cele foarte mari”[14].

18: având nădejde-n tine, vei fi încrezător

din griji şi-ngrijorare îţi răsări-va pace.

19: Căci, liniştit fiindu-ţi, nu-ţi vei avea războinici

şi de-ai avut, sucind-o, se vor ruga de tine;

„Al doilea stih în Textul Masoretic: Şi mulţi [vor veni] să-ţi îmblânzească faţa[15].

20: pe-aceştia mântuirea-i va părăsi de tot,

fi’ncă-ntru ei nădejdea nu e decât pierzare

şi ochii celor aprigi se vor topi de plâns”.

În întreg capitolul 11, Ţofar susţine că drepţii sunt răsplătiţi iar păcătoşii pedepsiţi, astfel că suferinţa lui Iov e urmare a păcatelor sale.


[1] Clement Alexandrinul, Stromate, VI, 65, 1-2

[2] Adică Ţofar îi spune lui Iov: – Ştim că ai săvârşit păcate, din felul cum ai fost lovit, dar nu cunoaştem aceste păcate, aşa că-ţi cerem să le mărturiseşti…

[3] SEP 4/II, p. 60

[4] Sf. Clement Romanul, Epistola către Corinteni, XXX, 6-7

[5] Clement Alexandrinul, Stromate, I, 48, 4

[6] Adică ediţia Rahlfs apelează aici la traducerea lui Aquila.

[7] SEP 4/II, p. 60

[8] SEP 4/II, p. 60

[9] SEP 4/II, p. 61

[10] SEP 4/II, p. 61

[11] SEP 4/II, p. 61

[12] SEP 4/II, p. 61

[13] BBVA, p. 570

[14] Sf. Grigorie de Nazianz, Cele 5 cuvântări teologice, V, 28

[15] SEP 4/II, p. 61

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s