Comentarii la II Paralipomena – 23

Posted: 12/03/2009 in II Paralipomena
Etichete:, , ,

CAP. 23 – Uneltirea împotriva Ataliei; moartea acesteia şi începutul domniei lui Ioaş.

 

1: Iar în anul al şaptelea s-a îmbărbătat Iehoiada şi i-a luat alături de sine în templul Domnului pe sutaşi, adică pe Azaria, fiul lui Ieroham, pe Ismael, fiul lui Iohanan, pe Azaria, fiul lui Obed, pe Maaseia, fiul lui Adaia, şi pe Elişafat, fiul lui Zicri.

„Unii comentatori sunt de părere că Iehoiada se foloseşte de o anumită nemulţumire a gărzilor palatului regal faţă de regina-mamă Atalia”[1].  Cei pe care i-a luat Iehoiada cu sine sunt: Azaria (= ajutorul lui Iahve), fiul lui Ieroham (= Iahve S-a milostivit), Ismael (= Dumnezeu aude), fiul lui Iohanan (= Iahve a dăruit), Azaria (= ajutorul lui Iahve), fiul lui Obed (= slujitor; rob), Maaseia (= lucrarea lui Iahve), fiul lui Adaia (= Iahve este frumuseţe), şi Elişafat (= Dumnezeu este judecătorul meu), fiul lui Zicri (= amintirea mea).

2: Şi a cutreierat [regatul] Iuda în lung şi-n lat şi i-a adunat pe leviţii din toate cetăţile lui Iuda şi pe capii de familie din Israel şi a venit în Ierusalim.

„Momentul ales pentru înlăturarea Ataliei coincide cu una dintre sărbătorile anuale, la care participau toţi reprezentanţii leviţilor din regatul lui Iuda. Textul sugerează, spre deosebire de pasajul corespunzător din IV Regi 11,4, că leviţii au fost informaţi în secret despre planul Marelui Preot. ♦ [capii de familie din Israel]: gr. αρχοντες πατριων. Cronistul îi desemnează pe fruntaşii celor două triburi din Regatul de Sud, Iuda şi Veniamin, singurele triburi care rămăseseră după ruperea regatului unit”[2].

3: Aici, în templul lui Dumnezeu, întreaga adunare a lui Iuda a făcut legământ cu regele. El le-a arătat pe fiul regelui şi a zis: „Iată, el este fiul regelui; el să domnească, aşa cum a grăit Domnul despre casa lui David.

4: Şi acum, iată ce aveţi de făcut: O treime din voi, şi anume dintre preoţi şi leviţi, veţi intra sâmbăta [de strajă] la porţile intrărilor;

La porţile intrărilor: „adică la poarta principală de acces în curtea interioară a Templului”[3].

5: o treime, în casa regelui; iar o treime, la poarta din mijloc; iar întregul popor, în curţile templului Domnului.

Poarta din mijloc: „Textul Masoretic are din temelie/de jos. Probabil poarta care făcea legătura dintre palatul regal şi Templu, situată mai jos decât restul porţilor de acces în incinta Templului. Ultimele două grupuri de gărzi, cel care păzea palatul regal şi cel care străjuia poarta din mijloc, aveau datoria să-l protejeze pe tânărul suveran de o eventuală intervenţie din palat a gărzilor pretoriene[4].

6: În templul Domnului nu va intra nimeni, în afară de preoţi şi leviţi şi de slujitorii leviţilor; doar ei să intre, fiindcă ei sunt sfinţi; şi tot poporul să păzească rânduielile Domnului.

7: Leviţii vor face roată în jurul regelui, fiecare cu arma în mână, şi vor ucide pe oricine va intra în templu. Şi vor fi cu regele când iese şi când intră”.

8: Leviţii şi întregul Iuda au făcut aşa cum le poruncise preotul Iehoiada; şi fiecare [sutaş] şi-a luat oamenii săi – atât pe cei ce intrau, cât şi pe cei ce ieşeau din slujba săptămânală -, căci Iehoiada nu-i lăsase liberi pe cei ce ieşeau din schimb.

„Iehoiada nu le permite leviţilor care îşi terminaseră serviciul săptămânal să plece, dublând astfel efectivul celor ce îl păzeau, în Templu, pe micul Ioaş”[5].  Totodată, credem, evită astfel o eventuală deconspirare a planului.

9: Iehoiada i-a înarmat pe sutaşi cu săbiile şi cu scuturile şi cu armurile care fuseseră ale lui David în templul Domnului.

„Pentru a nu trezi vreo suspiciune, gărzile levite pătrund în incinta Templului neînarmate. Aici însă le sunt distribuite arme din depozitul secret de prăzi de război luate de regele David”[6].

10: Şi a aşezat poporul întreg, fiecare cu armele lui, de la colţul din dreapta până la colţul din stânga al templului, de jur-împrejurul regelui.

Poporul întreg se referă, aici, la leviţi.

11: Şi l-a adus în faţă pe fiul regelui şi i-a pus coroana regală şi însemnul; Iehoiada şi fiii săi l-au proclamat rege şi l-au uns şi au strigat: „Trăiască regele!”

12: Atunci Atalia a auzit larma poporului care alerga, şi pe a celor ce-l recunoşteau pe rege şi-l lăudau; şi a intrat la rege în templul Domnului.

13: Şi, privind, iată că regele şedea pe tronul său; la intrare, dregătorii şi trâmbiţaşii; în jurul regelui, dregători; şi tot poporul ţinutului se veselea: trâmbiţele răsunau, cântăreţii cântau din instrumente, şi imnuri de laudă cântau. Atunci Atalia şi-a sfâşiat haina şi a strigat: „Asta e: uneltiţi împotriva mea!”

„După încoronare, tânărul rege fusese scos din Templu şi aşezat lângă unul dintre cei doi stâlpi de la intrare, ridicaţi de Solomon, ca simboluri ale puterii şi prezenţei divine, pentru a fi arătat poporului. În timpul ceremoniilor solemne, regii lui Iuda ocupau, în mod legitimator, această poziţie”[7].

14: Atunci preotul Iehoiada a ieşit în faţă şi le-a poruncit sutaşilor şi căpeteniilor oastei, zicând: „Scoateţi-o afară din templu şi n-o lăsaţi din mâini; şi să fie ucisă cu sabia!” (căci spusese preotul: „Să nu fie omorâtă în templul Domnului”).

15: Şi şi-au pus mâinile pe ea şi au scos-o pe poarta călăreţilor casei regale, şi acolo au ucis-o.

„Atalia nu putea fi ucisă în incinta Templului, pentru că fapta ar fi profanat locul sacru. Regina a fost omorâtă la poarta cailor, situată la sud-est de Templu şi aflată în vecinătatea Văii Chedronului, vale conotată negativ, fiind locul de depozitare a deşeurilor oraşului”[8].

„Atalia, regină a Iudeei (842 – 836 î. Hr.). Fiică a suveranului Israelului Ahab şi a Izabelei, Atalia este căsătorită cu Ioram, principele moştenitor al Iudeei. După moartea acestuia în 843 şi asasinarea fiului ei Ohozia în 842, Atalia preia puterea şi-i ucide pe toţi reprezentanţii familiei domnitoare, cu excepţia lui Ioaş. Atalia este ucisă în timpul unei revolte a cercurilor nobiliare şi preoţeşti, care-l instalează ca rege pe Ioaş”[9].

16: Iar Iehoiada a făcut un legământ între el, popor şi rege, aşa ca ei să fie poporul Domnului.

„Menţionarea legământului iniţiat de Iehoiada este mai puţin clară la Cronist. [Autorul Cărţilor III-IV Regi] (IV Regi 11,17) prezintă evenimentul cu mai multă exactitate”[10].

17: Şi tot poporul ţării a intrat în templul lui Baal şi l-a dărâmat; jertfelnicele şi chipurile lui le-au sfărâmat, iar pe Matan, preotul lui Baal, l-au ucis în faţa jertfelnicelor lui.

Preotul lui Baal (= Domn; Stăpân) se numea Matan (= dar; jertfă).

18: Iar preotul Iehoiada a aşezat rânduielile templului Domnului în mâna preoţilor şi leviţilor, aşa cum le hotărâse David în casa Domnului; şi I-a adus Domnului arderi-de-tot – aşa cum este scris în legea lui Moise -, cu veselie şi cântări – aşa cum rânduise David.

19: Şi a aşezat portari la porţile templului Domnului, ca să nu poată intra cel ce este necurat prin vreo faptă oarecare.

Versetele 17-19 „expun, într-o paranteză anticipatorie, fapte petrecute după înscăunarea lui Ioaş. Abia cu v. 20 revenim la ziua încoronării”[11].

20: Şi i-a luat pe capii de familie şi pe viteji şi pe mai-marii poporului şi-ntregul popor al ţării, iar ei l-au purtat pe rege în templul Domnului; aşa a intrat el pe poarta lăuntrică în casa regală, iar ei l-au poftit pe rege să şadă pe tronul regatului.

21: Şi întregul popor al ţării s-a bucurat, iar cetatea s-a liniştit. Iar pe Atalia au ucis-o cu sabia.

Atalia era o intrusă în casa davidică, motiv pentru care noi nici n-am socotit-o între regii din Iuda. Totodată, mai sus s-a schiţat începutul unei reforme religioase, prin reformă înţelegând revenirea la forma originară, afectată în anii domniei Ataliei, care a introdus inovaţii din Regatul de nord şi, mai mult, cultul lui Baal, introdus în nord sub influenţa Izabelei, soţia lui Ahab.


[1] SEP 3, p. 164

[2] SEP 3, p. 164

[3] SEP 3, p. 164

[4] SEP 3, p. 164

[5] SEP 3, p. 164

[6] SEP 3, p. 165

[7] SEP 3, p. 165

[8] SEP 3, p. 165

[9] EA, p. 50

[10] SEP 3, p. 166

[11] SEP 3, p. 166

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s