Comentarii la II Paralipomena – 22

Posted: 12/03/2009 in II Paralipomena
Etichete:, , ,

CAP. 22 – Ohozia, regele lui Iuda. Atalia. Ioaş e salvat de la masacru.

 

1: Iar locuitorii Ierusalimului l-au făcut rege în locul lui pe Ohozia, fiul său cel mai mic, deoarece pe cei mai mari, pe toţi, îi omorâse ceata tâlharilor care venise asupră-le împreună cu Arabii şi Alimazonii; aşa că a domnit Ohozia, fiul lui Ioram, regele lui Iuda.

Ohozia (= vedenia lui Iahve), „fiul cel mai mic al lui Ioram, a fost al şaselea rege al regatului lui Iuda şi a domnit un an, după unii comentatori între 841 şi 840 î. Hr., după alţii, între 843 şi 842 î. Hr. A colaborat strâns cu unchiul său Ioram, regele Israelului, şi a fost puternic influenţat de mama sa, Atalia, descendenta regelui israelit Omri. Alimazonii: gr. Αλιμαζονεις. Textul Masoretic vorbeşte despre banda care a intrat cu arabii în tabără. În locul taberei, Septuaginta pune un nume incert de populaţie: Αλιμαζονεις. Având în vedere că în capitolul anterior erau pomeniţi alături de arabi şi filistenii (popoarele mării) şi că numele acestei misterioase populaţii poate fi interpretat etimologic în limba greacă (αλιμα, mare, şi radicalul ζων, a înconjura, a împrejmui), i-am putea echivala pe filisteni cu aceşti alimazoni (locuitorii de la/lângă mare)”[1].

2: Ohozia avea douăzeci şi doi de ani când a început să domnească; şi a domnit în Ierusalim vreme de un an; pe mama sa o chema Atalia, şi era fiica lui Omri.

Mama lui Ohozia era Atalia (= Iahve este puterea mea), fiica lui Omri (= strângătorul snopilor) şi sora (apare uneori şi drept fiica) lui Ahab.

3: El a umblat în calea casei lui Ahab, căci mama sa îi era sfetnic în a păcătui.

4: Şi a făcut ceea ce e rău în ochii Domnului, aşa cum făcuseră cei din casa lui Ahab, care, după moartea tatălui său, îi deveniseră sfetnici, spre nimicirea lui.

5: Şi, umblând în sfaturile lor, a plecat împreună cu Ioram, fiul lui Ahab, să facă război împotriva lui Hazael, regele Siriei, în Ramotul Galaadului; atunci arcaşii sirieni l-au rănit pe Ioram.

Hazael (= Domnul a văzut), „regele Siriei, a fost uzurpatorul lui Ben-Hadad II şi unul dintre principalii asupritori ai lui Israel sub Ioram, Iehu şi Ohozia. O placă de fildeş cu inscripţia: […] fiul lui Amma, pentru Domnul nostru Hazael, în anul […], descoperită la Arslan Tash în Siria şi datând din secolul al IX-lea î. Hr., confirmă existenţa acestuia şi, eventual, faptul că israeliţii îi plăteau tribut”[2].

6: Iar el s-a întors ca să se vindece în Izreel de rana pe care i-o făcuseră Sirienii la Ramot în vreme ce purta război împotriva lui Hazael, regele Siriei. Iar Ohozia, fiul lui Ioram, regele lui Iuda, s-a dus la Izreel să-l vadă pe Ioram, fiul lui Ahab, acesta fiind bolnav.

Izreel (= Dumnezeu seamănă): „cetate situată în teritoriul de şes al lui Isahar, era, se pare, a doua reşedinţă a Israelului omrid. Acesta este locul tregediei lui Nabot (III Regi 21,1) şi al morţii simbolice a lui Ioram. A fost identificat cu localitatea actuală Zerin, situată la aproximativ 90 km nord de Ierusalim”[3].

7: Şi de la Dumnezeu a fost pieirea lui Ohozia prin venirea lui la Ioram; căci, după sosirea lui, a plecat cu Ioram împotriva lui Iehu, fiul lui Nimşi, pe care Domnul îl unsese pentru stârpirea casei lui Ahab.

„Cronistul arată cu fermitate că nenorocirea lui Ohozia, cauzată de vizitarea lui Ioram la Izreel, făcea parte din planul divin, fapt confirmat şi de menirea lui Iehu de a distruge dinastia omridă. Iehu apare ca unsul lui Dumnezeu prin mijlocirea profetului Elisei (IV Regi 9,3)”[4].  Iehu (= Iahve este El) era fiul lui Nimşi (= izbăvit).

8: Şi a fost că-n timp ce Iehu făcea răzbunarea împotriva casei lui Ahab, i-a găsit şi pe mai-marii din Iuda şi pe rudeniile lui Ohozia, care-i slujeau, şi i-a ucis.

„Fraţii mai mari ai lui Ohozia fuseseră ucişi în raidul arabilor (v. 1). Prin urmare, aceste rude care îl slujeau pe Ohozia vor fi fost fiii celor ucişi, care au scăpat de măcelul arabilor, împreună cu unchiul lor cel tânăr, Ohozia. De altfel, în privinţa gradelor de rudenie, textul este imprecis, din cauza originalului ebraic”[5].

9: Atunci Iehu a poruncit să-l caute pe Ohozia; şi l-au luat din Samaria, unde era ascuns, şi l-au dus la Iehu, iar acela l-a ucis. Şi l-au îngropat, că au zis: „E fiul lui Iosafat, care L-a căutat pe Domnul cu toată inima sa”. Aşa că în casa lui Ohozia nu era nimeni care să poată domni.

„Versiunea aceasta a morţii lui Ohozia este diferită de cea prezentată la IV Regi 9,27. Acolo, slujitorii lui Iehu îl urmăresc pe Ohozia, îl rănesc pe când urca spre Ibleam, iar acesta moare la Meghiddo şi este înmormântat la Ierusalim”[6].

10: Atunci Atalia, mama lui Ohozia, văzând că fiul ei a murit, s-a ridicat şi a stârpit toată sămânţa regească din casa lui Iuda.

            „Masacrul era menit să-i asigure reginei o domnie fără nici un rival”[7].  „Uciderea tuturor urmaşilor casei regale a fost un gest politic: Atalia a încercat astfel să păstreze puterea de care s-a bucurat ca regină-mamă. Gestul ei extrem nu este, aşa cum s-a crezut, motivat de durerea pentru fiul pierdut”[8].

11: Dar Ioşeba, fiica regelui Ioram, l-a luat pe Ioaş, fiul lui Ohozia, furându-l de printre fiii regelui pe care-i omorau, l-a dus – pe el şi pe doica lui – în odaia de dormit; ascuns a fost de către Ioşeba, fiica regelui Ioram, sora lui Ohozia, soţia preotului Iehoiada; ea l-a ascuns de Atalia, care, astfel, nu l-a ucis.

            Ioşeba… soţia preotului Iehoiada: mărturie preţioasă, care nu se află în IV Regi 11, 2 şi care explică de ce şi cum a putut fi copilul ascuns vreme de atâţia ani fără ca Atalia să aibă vreo bănuială. (În istoria Românilor, pruncul Constantin Brâncoveanu, viitorul domn şi martir, a fost salvat dintr-un masacru asemănător)”[9].  Odaia de dormit sau cămara paturilor (SEP 3): „aşa se numea o anexă a Templului în care erau găzduiţi preoţii de serviciu”[10].  Ioşeba (= cea care jură Domnului) era sora lui Ohozia şi soţia preotului Iehoiada (= Iahve l-a recunoscut); ea l-a salvat de la omor pe Ioaş (= Iahve sprijină).

12: Şi l-au ţinut ascuns în templul lui Dumnezeu timp de şase ani; iar peste ţară a domnit Atalia.

„Căsătoria Ioşebatei cu Iehoiada reprezintă singurul caz relatat de Biblie de căsnicie între o membră a casei regale şi Marele Preot al lui YHWH (Iahve)”[11].


[1] SEP 3, p. 162

[2] SEP 3, p. 162

[3] SEP 3, p. 162

[4] SEP 3, p. 163

[5] SEP 3, p. 163

[6] SEP 3, p. 163

[7] BBVA, p. 497

[8] SEP 3, p. 163

[9] BBVA, p. 497

[10] SEP 3, p. 163

[11] SEP 3, p. 163

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s