Comentarii la II Paralipomena – 17

Posted: 12/03/2009 in II Paralipomena
Etichete:, , ,

CAP. 17 – Iosafat, regele lui Iuda.

 

1: În locul lui a domnit Iosafat, fiul său. Iar Iosafat s-a întărit împotriva lui Israel:

Iosafat (= Iahve a judecat),  „fiul lui Asa, a fost al patrulea rege al lui Iuda şi a domnit între 870/873-846/849 î. Hr. Cronicarul subliniază din primul verset intenţiile iniţial războinice ale noului rege faţă de regatul apostat al lui Israel”[1].

2: a aşezat câte o oaste în toate cetăţile cele întărite ale lui Iuda şi a rânduit căpetenii în toate cetăţile lui Iuda şi în cetăţile lui Efraim, cele pe care le cucerise Asa, părintele său.

„Iosafat instalează în cetăţile defensive din Iuda garnizoane permanente”[2].

3: Iar Domnul a fost cu Iosafat, fiindcă acesta a umblat în căile cele dintâi ale lui David, părintele său, şi n-a căutat la idoli,

Căile cele dintâi nu arată că mai apoi David ar fi apucat pe alte căi, ci că el este cel ce a deschis calea cea dreaptă în Israel.

4: ci pe Domnul, Dumnezeul părintelui său, L-a căutat, şi întru poruncile tatălui său a umblat, iar nu după faptele lui Israel.

Israel se referă aici la regatul de nord şi la suveranul său”[3].

5: Domnul a întărit regatul în mâna lui; toţi poporenii lui Iuda i-au dat lui Iosafat daruri, iar el a dobândit multă avuţie şi slavă.

            „Darurile aduse noului rege erau şi un semn al supuşeniei”[4].

6: Inima i s-a înălţat în calea Domnului; el a desfiinţat capiştile de pe înălţimi şi tufişurile din ţara lui Iuda.

E o înălţare pozitivă a inimii; expresia are, în alte locuri, şi conotaţii negative.

7: În cel de al treilea an al domniei sale a trimis căpeteniile pe care le avea, pe cele mai viteze, anume pe Benhail, Obadia, Zaharia, Natanael şi Miheia, să înveţe poporul în cetăţile lui Iuda;

Căpeteniile trimise să înveţe poporul: Benhail (= fiul vitejiei), Obadia (= slujitorul lui Iahve), Zaharia (= Iahve Şi-a amintit), Natanael (= darul Domnului) şi Miheia (= cine este ca Iahve?).

8: şi, împreună cu ei, pe leviţii Şemaia, Netania, Zebadia, Asael, Şemiramot, Ionatan, Adonie, Tobie şi Tob-Adonie; iar dintre preoţi, pe Elişama şi Ioram.

Leviţii trimişi să înveţe poporul: Şemaia (= Iahve aude), Netania (= dat de Iahve), Zebadia (= Iahve dăruieşte), Asael (= Dumnezeu înfăptuieşte), Şemiramot (= nume nobil), Ionatan (= dat de Iahve), Tobie (= Iahve este bun) şi Tob-Adonie (= binevoitor este Iahve). Dintre preoţi: Elişama (= Dumnezeu aude) şi Ioram (= Iahve este înălţat).

9: Aceştia au învăţat în Iuda, având cu ei cartea legii Domnului: şi au cutreierat toate cetăţile lui Iuda şi au învăţat poporul.

            „Instruirea poporului asupra propriei sale religii e una din cele mai frumoase iniţiative ale unui rege”[5].  „Programul de reforme religioase al lui Iosafat îl întrece în amploare pe cel al lui Asa: pe lângă îndepărtarea altarelor de pe înălţimi, operă pe care tatăl său nu a apucat să o ducă la bun sfârşit, regele din Iuda se preocupă şi de educarea religioasă directă a poporului”[6].  Totuşi, „informaţia din verset nu se regăseşte în III Regi. De altfel, trimiterea în misiune a unui grup de leviţi, preoţi şi laici, având cu ei Cartea Legii pe care să o explice poporului este o realitate care corespunde mai probabil epocii Cronistului, când se dezvoltă rolul leviţilor de a da învăţătură (cf. Ezdra 7,25; Neemia 8,1-12”[7].

10: Şi-n toate regatele dimprejurul lui Iuda intrase frica de Domnul şi nici unul din ele nu a făcut război împotriva lui Iosafat.

11: Până şi unii dintre Filisteni îi aduceau lui Iosafat daruri şi argint şi plocoane, iar Arabii i-au adus şapte mii şapte sute de berbeci.

„Numărul de berbeci pe care arabii îi aduceau lui Iosafat pare exagerat. Iosif Flaviu, Antichităţi iudaice 8,15.2, vorbeşte de 360 de miei şi tot atâţia iezi”[8].

12: Aşa că Iosafat a sporit foarte şi s-a înălţat; şi a zidit în Iudeea sălaşe de locuit şi cetăţi întărite.

13: Şi multe lucruri a făcut el în Iudeea; iar în Ierusalim avea ostaşi viteji şi puternici;

14: Iată numărul acestora, după familiile lor dinspre tată: Din Iuda, căpetenii peste mii: Adna, căpetenie, care avea sub el trei sute de mii de viteji puternici;

15: după el, Iohanan, căpetenie, care avea sub el două sute optzeci de mii;

16: după acesta, Amasia, fiul lui Zicri, care avea râvnă pentru Domnul: avea sub el două sute de mii de viteji.

Căpeteniile din Iuda: Adna (= bucurie), Iohanan (= Iahve a dăruit) şi Amasia (= Iahve este sprijin), fiul lui Zicri (= amintirea mea).

17: Din Veniamin: Viteazul ostaş Eliada, care avea sub el două sute de mii de arcaşi şi scutieri;

18: după acesta Iehozabad, care avea sub el două sute de mii de viteji războinici.

Căpeteniile vitejilor din Veniamin: Eliada (= hotărârea lui Dumnezeu) şi Iehozabad (= dăruit de Iahve).

19: Aceştia erau slujitorii regelui, în afara celor pe care-i aşezase regele în cetăţile întărite ale lui Iuda.

„Războinicii enumeraţi aici fac parte din corpul de armată imediat subordonat regelui, la Ierusalim”[9].


[1] SEP 3, p. 148

[2] SEP 3, p. 148

[3] SEP 3, p. 149

[4] BBVA, p. 492

[5] BBVA, p. 492

[6] SEP 3, p. 149

[7] SEP 3, p. 149

[8] SEP 3, p. 149

[9] SEP 3, p. 150

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s