Comentarii la II Paralipomena – 16

Posted: 12/03/2009 in II Paralipomena
Etichete:, , ,

CAP. 16 – Întreitul păcat al regelui Asa.

 

1: În anul al treizeci şi optulea al domniei lui Asa, Baeşa, regele Israelului, s-a ridicat împotriva [regatului] lui Iuda şi a început a zidi Rama, aşa încât nimeni să nu poată ieşi sau intra la Asa, regele lui Iuda.

„Indicaţia cronologică este aici deficitară, întrucât Baeşa a domnit în Israel numai 25 de ani, iar urcarea la tron a lui Baeşa s-a petrecut la un an sau doi după încoronarea lui Asa, adică în jur de 910 î. Hr.  Prin urmare, prima cifră plauzibilă este 25, nu 35 (15,19), iar a doua mai degrabă 26 decât 38 (16,1), războiul având loc în ultimul an al domniei lui Baeşa.   Rama era o localitate situată pe o înălţime în Veniamin, lângă Betel, la nord de Ierusalim. Fortificarea cetăţii de către suveranul din Israel a dus la strangularea rutei comerciale care lega Ierusalimul de Israel şi la îngrădirea libertăţii de acţiune politico-militară a regelui din Iuda”[1].  Pentru a bloca trecerea dinspre Iuda, Baeşa (= pustiitor), regele Israelului, a fortificat Rama (= colină; înălţime).

2: Atunci Asa a luat argint şi aur din vistieriile templului Domnului şi din ale casei regale şi i le-a trimis lui Benhadad, regele Siriei, care locuia în Damasc, zicând:

Ben-Hadad (= fiul celui puternic): „E vorba de primul suveran al regatului arameu din Damasc dintr-o succesiune de trei (cca 900-860 î. Hr.)”[2].

3: „Legământ să fie între mine şi tine, între tatăl meu şi tatăl tău; iată, ţi-am trimis aur şi argint: vino şi ia-mi-l de pe cap pe Baeşa, regele Israelului, pentru ca el să se ducă de la mine”.

„Existenţa unui tratat anterior de alianţă între regatul arameu al Damascului şi Iuda este menţionată în scrisoarea lui Asa către [Ben-Hadad] şi la III Regi 15,19”[3].

4: Iar Benhadad l-a ascultat pe regele Asa şi i-a trimis pe căpitanii oştilor sale împotriva cetăţilor lui Israel şi au pustiit Ainul, Danul, Abel-Maimul şi toate ţinuturile lui Neftali.

„Trupele [lui Benhadad] folosesc tehnica diversiunii şi atacă Israelul în partea nordică”[4].  Cetăţile pustiite de sirieni: Ain (= izvor; fântână; ochi), Dan (= judecată), Abel-Maim (= lunca apei) şi ţinuturile lui Neftali.

5: Şi a fost că dacă Baeşa a auzit, s-a oprit din zidirea Ramei şi şi-a încetat lucrul.

6: Atunci regele Asa i-a strâns pe toţi cei din Iuda şi a luat pietrele şi lemnăria cu care Baeşa începuse să zidească Rama; şi cu ele a zidit Ghibeea şi Miţpa.

Ghibeea (= colină) sau Gheba: „Cetate situată la 11 km nord de Ierusalim şi 5 km de Ghibea, cu care nu trebuie confundată. Miţpa (= turn de veghere): (…) cetate din Veniamin, în apropiere de Gabaon şi de Rama”[5].

7: În vremea aceea a venit profetul Hanani la Asa, regele lui Iuda, şi i-a zis: „De vreme ce tu ţi-ai pus nădejdea în regele Siriei în loc să ţi-o pui în Domnul, Dumnezeul tău, de aceea oastea Siriei ţi s-a luat din mână.

8: Oare Etiopienii şi Libienii nu aveau şi ei o oaste mare şi vitează, cu mulţime de care şi călăreţi? şi?: deoarece tu ai nădăjduit în Domnul, Acesta ţi i-a dat în mână.

9: Căci ochii Domnului văd oriunde, peste tot pământul, ca să-i întărească pe cei ce cu toată inima – deci pe de-a-ntregul – sunt cu faţa spre El. Întru aceasta, tu te-ai purtat nebuneşte; de acum, tu vei avea război”.

Apare aici un alt profet, Hanani (= bogat în har), care-l mustră pe rege pentru alianţa cu cei de altă credinţă.

10: Atunci Asa s-a mâniat pe profet; şi fiindcă se mâniase, l-a aruncat în temniţă. În acea vreme i-a apăsat Asa şi pe unii din popor.

„Nu e clar dacă represaliile asupra poporului i-au vizat pe toţi iudeii sau numai pe o parte din ei, şi anume pe partizanii profetului aruncat în închisoare”[6].

11: Şi, iată, faptele lui Asa, cele dintâi şi cele din urmă, sunt scrise în Cartea Regilor lui Iuda şi ai lui Israel.

12: În cel de al treizeci şi nouălea an al domniei sale, Asa s-a îmbolnăvit foarte rău la picioare; dar în boala sa, el nu L-a căutat pe Domnul, ci pe doctori.

            „Aşadar, Asa a fost pedepsit pentru întreitul său păcat: 1) s-a atins de vistieria templului; 2) a dat prioritate unei alianţe omeneşti, ignorând-o pe cea divină; 3) bolnav, a apelat la doctor fără să apeleze mai întâi (sau în acelaşi timp) la Dumnezeu”[7].  „De la egipteni cât şi de la babilonieni, care făceau operaţii chirurgicale, evreii şi-au însuşit cunoştinţe medicale”[8].

            „Sfânta şi de Dumnezeu inspirata Scriptură istoriseşte despre regele Iezechia că, îmbolnăvindu-se, aude de la Dumnezeu prin profetul (Isaia): Luaţi o turtă de smochine şi puneţi-o pe rană (IV Regi 20,7), şi despre regele Asa că, în boala sa, căutând pe doctori a mâniat pe Dumnezeu; (din acestea) înţelegând că nu este o singură motivare, nici aceeaşi pentru bolile trupeşti, câteodată, pentru altă cauză, Dumnezeu ori iartă, ori provoacă suferinţe”[9].

13: Şi a adormit Asa împreună cu părinţii lui; a murit în cel de al patruzeci şi unulea an al domniei lui.

14: Şi l-au îngropat în mormântul pe care el şi-l săpase în cetatea lui David, aşezându-l pe un pat pe care l-au umplut cu mirodenii şi cu tot felul de miruri ale celor ce le fac; şi i-au făcut o înmormântare nemaipomenită.

„Imediat după moarte, rudele şi prietenii închideau gura celui decedat (Facerea 46,4) şi, totodată, îi dau şi ultima sărutare (Facerea 30,1), după care pregăteau trupul pentru înmormântare. Pregătirea consta din spălarea corpului, ungerea cu aromate şi înfăşurarea într-un giulgiu. Din cauza climei, înmormântarea se făcea îndată după deces”[10].

„Asa, suveran al Regatului Iudeei (908 – 867 î. Hr.). Fiu şi succesor al lui Abia (911 – 908), Asa domneşte iniţial sub regenţa mamei sale Maaca, apoi conduce reacţia energică împotriva răspândirii cultelor feniciene, petrecută în timpul acestei regenţe, militând pentru puritatea cultului lui Iahve. Asa continuă opera de consolidare a fortificaţiilor de la hotare începută de Roboam şi respinge, sprijinit de Ben-Hadad I, suveranul arameic al Damascului, încercările regelui Baeşa al Israelului (906 – 883), aliat cu Egiptul, de a supune Iudeea”[11].


[1] SEP 3, p. 147

[2] SEP 3, p. 147

[3] SEP 3, p. 147

[4] SEP 3, p. 147

[5] SEP 3, p. 147

[6] SEP 3, p. 148

[7] BBVA, p. 492

[8] AB, p. 139

[9] Sf. Vasile cel Mare, Regulile mici, 314

[10] AB, p. 143

[11] EA, p. 45

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s