Comentarii la I Regi – 9

Posted: 26/01/2009 in I Regi
Etichete:, ,

CAPITOLUL 9 – Saul îşi caută asinele; întâlnirea cu Samuel.

 

1: Între fiii lui Veniamin se afla un bărbat pe care-l chema Chiş, fiul lui Abiel, fiul lui Ţeror, fiul lui Becorat, fiul lui Afia, fiul unui veniaminit, om de ispravă.

Chiş (= aplecat) era fiul lui Abiel (= tatăl puterii), fiul lui Ţeror (= legătură; mănunchi), fiul lui Becorat (= întâi-născut), fiul lui Afia (= însufleţit).

2: Acesta avea un fiu pe care-l chema Saul, mândru la statură, om bun; între fiii lui Israel nu era un om mai bun decât el; de la umeri în sus era mai înalt decât oricare din popor.

Saul (= cerut) – se subînţelege: cerut de la Dumnezeu. Posibil că apropierea numelui de Şeol, cât şi căderile personajului, l-au determinat pe Sfântul Maxim Mărturisitorul să traducă numele lui Saul prin iadul cerut, aşa cum se va vedea în mai multe tâlcuiri.

3: Iar asinele lui Chiş, tatăl lui Saul, s-au pierdut. Şi a zis Chiş către Saul, fiul său: „Ia cu tine pe unul din argaţi şi sculaţi-vă şi duceţi-vă să căutaţi asinele!”

4: Şi au străbătut ei muntele lui Efraim şi ţinutul Şalişa, dar nu le-au găsit; au străbătut şi ţinutul Şaalim, dar nici acolo nu erau; au străbătut şi ţinutul lui Veniamin, dar nu le-au aflat.

Şalişa (= o treime): teritoriu în regiunea muntoasă a lui Efraim; Şaalim (= vulpi): aparent, un teritoriu efraimit.

5: Şi dac-au ajuns ei în ţinutul Ţuf, Saul i-a zis argatului care era cu el: „Hai să ne întoarcem, ca nu cumva tatăl meu să fi uitat de asine şi să ne ducă nouă grijă!”

            „Ţuf era ţinutul unde se afla Rama, oraşul lui Samuel”[1]. Ţuf (= fagure).

6: Argatul însă i-a zis: „Iată, în cetatea aceasta e un om al lui Dumnezeu, un om de mare vază; tot ce grăieşte se plineşte; hai să mergem acolo, ca să ne spună el calea pe care să ţinem ochii”.

7: Iar Saul i-a zis argatului care era cu el: „Bine, să mergem; dar ce-i vom duce omului lui Dumnezeu? Că pâinile din traistă ni s-au isprăvit, şi altceva nu avem să-i dăm omului lui Dumnezeu”.

            „Se obişnuia să i se ofere profetului sau tălmaciului un mic dar, mai ales în natură”[2].

8: Argatul i-a mai răspuns lui Saul, zicând: „Iată, în mâna mea se află un sfert de siclu de argint; pe acesta i-l vei da omului lui Dumnezeu, iar el ne va spune calea noastră”.

9: (În vremile de demult, când cineva dintre fiii lui Israel mergea să-L întrebe pe Dumnezeu, zicea aşa: „Hai să mergem la văzătorul”; că, mai înainte, aşa-l numea poporul pe profet: văzătorul).

Văzător: Filon asociază tema profetului văzător cu cea a lui Israel-văzător al lui Dumnezeu (De migratione Abraham 38; Quis rerum divinarum heres sit 78). ¨ Pentru Grigore cel Mare, Văzătorul este cel care cercetează şi realităţile interioare, spirituale, pe care persoanele carnale nu le observă, cel pentru care obiectele îndepărtate şi absente sunt prezente. Israel înseamnă cel care Îl vede pe Dumnezeu sau în care se află Dumnezeu, iar Văzătorul poate simboliza şi Biserica (In I Regum 4,92,1-2; 93,3)”[3].

10: Şi a zis Saul către argatul său: „Bine zis! Hai să mergem!”  Şi au mers în cetatea unde era omul lui Dumnezeu.

Au mers, adică, în Rama.

11: Şi-n timp ce ei urcau costişa cetăţii, au dat de fetele care ieşiseră să ia apă şi le-au întrebat: „Aici se află văzătorul?”

12: Iar fetele le-au răspuns: „Aici este; iată-l, înaintea voastră; chiar acum vine în cetate, anume pentru această zi, căci astăzi se aduce în deal jertfă pentru popor.

            Văzătorii erau, de obicei, itineranţi, mergând din cetate în cetate. Pe deal se afla jertfelnicul; expresia nu are nimic în comun cu înălţimile idoleşti”[4].  Pentru deal, Septuaginta are Bama, după ebraicul bamah (= spinare; înălţime). „Aici, Bama desemnează un loc din afara oraşului. La Bama se află cortul şi altarul construite de Moise în pustiu şi este deci centrul religios al Israelului înaintea construirii Templului de la Ierusalim”[5].

13: Dacă veţi intra acum în cetate, acolo în cetate îl veţi găsi, înainte de a se duce pe deal să mănânce; că poporul nu va mânca până nu vine el; fiindcă el binecuvintează jertfa, şi după aceea mănâncă oaspeţii. Aşadar, duceţi-vă acum, că astăzi îl veţi afla”.

14: Atunci ei s-au dus în cetate. Şi umblând ei prin mijlocul cetăţii, iată că Samuel ieşea să-i întâmpine ca să se urce pe deal.

15: Acum, cu o zi mai înainte ca Saul să fi venit la Samuel, Domnul i-a făcut acestuia o descoperire în auz, zicând:

            „Revelaţie doar în auz, nu şi în vedenie; Samuel nu-l va recunoaşte pe Saul după chip”[6].

16: „Mâine, pe vremea aceasta, voi trimite la tine un om din ţinutul lui Veniamin; pe acela să-l ungi domn peste poporul Meu Israel; el Îmi va mântui poporul din mâna Filistenilor; că am căutat spre smerenia poporului Meu, de vreme ce strigătul lui a ajuns la Mine”.

            „Expresia folosită la instituirea monarhiei de drept divin va fi preluată de Fecioara Maria în casa Elisabetei: … că a căutat spre smerenia roabei Sale[7].

17: Când l-a văzut Samuel pe Saul, Domnul i-a răspuns: „Iată omul de care ţi-am vorbit; el va domni peste poporul meu”.

„Fineţe literară: Răspunsul întâmpină intuiţia!”[8].

18: Saul s-a apropiat de Samuel în mijlocul cetăţii şi i-a zis: „Spune-mi, te rog, care este casa văzătorului?”

19: Iar Samuel, răspunzându-i lui Saul, a zis: „Chiar eu sunt acela. Urcă-te înaintea mea pe deal şi mănâncă astăzi cu mine; mâine-dimineaţă îţi voi da drumul şi-ţi voi spune tot ce ai pe inimă.

20: Inima să nu-ţi fie la asinele tale care s-au pierdut acum trei zile, căci au fost găsite. Şi cui oare i se cuvine tot ceea ce e mai de preţ în Israel?: Nu ţie şi casei tatălui tău?”

            „Astfel de minuni săvârşeşte Iubitorul de oameni, Dumnezeul nostru. S-au pierdut nişte asine, ca să fie găsit un rege în Israel”[9].

21: Dar Saul i-a răspuns: „Oare nu sunt eu fiul unui veniaminit, cea mai mică seminţie a neamului lui Israel? Şi din familia cea mai mică din întreaga seminţie a lui Veniamin? De ce dar îmi vorbeşti în felul acesta?”

Finalul Cărţii Judecători explică de ce seminţia lui Veniamin era cea mai mică din Israel. Oricum, pe vremea lui Saul, aceasta se refăcuse în mare măsură (poate că şi Cartea Judecători exagerase descriind proporţiile masacrului). Cum se arată aici, Saul se trăgea dintr-o familie puţin numeroasă. Posibil ca, în societatea tribală, micimea clanului să fi reprezentat un handicap.

22: Atunci Samuel l-a luat pe Saul şi pe argatul acestuia şi i-a dus la han; şi acolo le-a dat un loc printre oaspeţii cei mai de vază, ca la şaptezeci de oameni.

23: Şi i-a zis Samuel bucătarului: „Dă-mi porţia pe care ţi-am dat-o şi pe care ţi-am zis s-o ţii de-o parte”.

24: Iar bucătarul, ridicând hartanul cu tot ce era pe el, l-a pus dinaintea lui Saul. Şi i-a zis Samuel lui Saul: „Iată rămăşiţa; puneţi-o dinainte şi mănâncă; fiindcă spre mărturie ţi s-a păstrat ţie aceasta înaintea celorlalţi; înfruptă-te!”  În ziua aceea Saul a mâncat cu Samuel.

            Rămăşiţa: semn că era bucata de carne din care mâncase şi Samuel; aşadar, părtăşie”[10]. Însă, desigur, nu era vorba despre resturi.  Ţi s-a păstrat ţie aceasta înaintea celorlalţi: „Regim preferenţial care anunţă ceva”[11].

25: Şi s-a coborât de pe deal în cetate; lui Saul i se pregătise aşternut în foişor, unde a dormit.

Foişorul, în mai multe locuri ale Scripturii, desemnează locul înalt, apropiat de Dumnezeu.

26: Şi a fost că în revărsatul zorilor l-a chemat Samuel pe Saul, în foişor, şi i-a zis: „Scoală-te, şi te voi lăsa să pleci”. Iar Saul s-a ridicat şi amândoi au ieşit afară, el şi Samuel.

27: Iar dacă au ajuns ei într-o parte a cetăţii, Samuel i-a zis lui Saul: „Spune-i argatului tău să treacă înaintea noastră, iar tu stai astăzi aici şi ascultă cuvântul Domnului!”

Urmează ungerea lui Saul, deocamdată în taină, astfel că nici argatul nu trebuia să afle de ea înainte de vreme.


[1] BBVA, p. 318

[2] BBVA, p. 319

[3] SEP 2, p. 291

[4] BBVA, p. 319

[5] SEP 2, p. 292

[6] BBVA, p. 319

[7] BBVA, p. 319

[8] BBVA, p. 319

[9] Sf. Vasile cel Mare, Epistole, 161, 1

[10] BBVA, p. 319

[11] BBVA, p. 319

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s