Comentarii la I Regi – 5

Posted: 26/01/2009 in I Regi
Etichete:, ,

CAPITOLUL 5 – Robia chivotului.

 

1: Filistenii au luat chivotul lui Dumnezeu şi l-au dus de la Eben-Ezer la Aşdod.

            „Aşdod (în transcriere greacă: Azot): cetate situată la circa 45 km vest de Ierusalim. Astăzi, Isdud”[1]. Aşdod (= loc fortificat) era una dintre principalele 5 cetăţi filistene, sediul cultului lui Dagon.

2: Şi au luat Filistenii chivotul Domnului şi l-au dus în casa lui Dagon; şi l-au aşezat lângă Dagon.

Dagon (= peşte); redăm această traducere probabilă, deşi ea pare improprie pentru Dagon, chiar dacă, mai târziu, el a fost reprezentat ca om-peşte.  Mai departe, alte propuneri: „Dagon este un zeu important din panteonul semiţilor din nord-vest. Este atestat din mileniul al III-lea (î. Hr.) şi ne este cunoscut mai cu seamă din textele de la Ebla, Mari şi Ugarit, unde îi era închinat cel mai mare templu. Textele mitologice de la Ugarit fac din el tatăl lui Baal. Zeu al vegetaţiei, din mileniul al II-lea a fost considerat zeul agriculturii şi al grâului. Numele ebraic al grâului, dagan, ar putea deriva din acest nume divin”[2].  „Pentru Grigore cel Mare, templul lui Dagon reprezintă sufletul pângărit de superstiţia idolatriei; în el sunt introduse tainele credinţei, întruchipate de chivotul legământului (In I Regum 3,72,3)”[3].

3: Iar poporul Aşdodului s-au sculat a doua zi devreme şi au intrat în casa lui Dagon şi s-au uitat; şi, iată, Dagon zăcea căzut cu faţa la pământ înaintea chivotului Domnului. Şi l-au ridicat pe Dagon şi l-au pus la locul lui. Dar mâna Domnului era grea asupra celor din Aşdod şi i-a rănit şi i-a lovit cu buboaie-n şezut.

            „Plaga bubei (egiptene) în şezut era unul din cumplitele blesteme deuteronomice (Deuteronom 28,27). Buboaiele apar în straturile adipoase ale feselor şi sunt extrem de dureroase”[4].  „Boala închinătorilor lui Dagon a fost explicată în multe feluri. După (Iosif Flaviu) (Antichităţi iudaice VI,3), e vorba de dizenterie; exegeţii moderni se gândesc mai degrabă la ciuma bubonică, răspândită de şobolani”[5].

4: Şi a fost că a doua zi, sculându-se ei dis-de-dimineaţă, iată, Dagon zăcea din nou cu faţa la pământ înaintea chivotului legământului Domnului; dar capul lui Dagon şi amândouă tălpile picioarelor lui zăceau rupte pe dunga pragului; şi amândouă palmele mâinilor lui căzuseră pe podele; doar spinarea lui Dagon mai rămăsese.

„A izbucnit odinioară război în Palestina între iudei şi cei de altă seminţie; au biruit duşmanii şi au luat chivotul lui Dumnezeu, ca pradă de război, şi l-au afierosit unuia dintre idolii lor. Dagon era numele lui. Când a fost pus acolo chivotul întâia oară, idolul a căzut şi zăcea cu faţa la pământ. Cum ei n-au înţeles din această cădere tăria puterii lui Dumnezeu, au ridicat idolul şi l-au pus la locul lui. A doua zi, la revărsatul zorilor, ducându-se, nu l-au văzut pe idol numai căzut, ci şi sfărâmat. Mâinile smulse din umeri, împreună cu picioarele, aruncate pe prag, iar cealaltă parte a idolului, sfărâmată şi ea, împrăştiată în altă parte”[6].

5: (Iată de ce, până-n ziua de azi, preoţii lui Dagon – şi tot cel ce intră în casa lui Dagon – nu calcă pe pragul casei lui Dagon , în Aşdod, ci păşesc peste el).

6: Iar mâna Domnului era grea asupra celor din Aşdod şi i-a lovit şi i-a spuzit cu bube; şoarecii s-au înmulţit în ţară şi s-a lăţit în cetate o groază de moarte.

Sfântul Grigore cel Mare vorbeşte despre „şobolanii care-i muşcau pe oameni de şezut, provocându-le moartea. El interpretează acest soi de moarte ca fiind aceea de care au parte robii necurăţiei şi ai nedreptăţii, ajunşi pradă demonilor (In I Regum 3,78,1-5)”[7].

7: Şi dacă au văzut oamenii Aşdodului că aşa era, au zis: „Chivotul Dumnezeului lui Israel nu va rămâne cu noi, căci grea este mâna Lui asupra noastră şi asupra lui Dagon, dumnezeul nostru”.

8: Şi, trimiţând, au adunat la ei pe mai-marii Filistenilor şi le-au zis: „Ce vom face cu chivotul Dumnezeului lui Israel?”  Iar cei din Gat au zis: „Chivotul lui Dumnezeu să fie strămutat la noi!”  Atunci chivotul Dumnezeului lui Israel a fost strămutat la Gat.

            „Gat: una din cele cinci cetăţi care alcătuiau o confederaţie filisteană; situată la 20 km sud-est de Aşdod”[8]. Gat înseamnă teasc.

9: Şi a fost că după ce s-a strămutat chivotul, mâna Domnului a venit asupra cetăţii: tulburare mare foarte; şi i-a lovit pe oamenii cetăţii – mari şi mici -, cu buboaie-n şezut i-a lovit.

10: Şi au trimis chivotul lui Dumnezeu la Ecron. Şi a fost că după ce chivotul lui Dumnezeu a intrat în Ecron, oamenii Ecronului au strigat, zicând: „De ce aţi adus la noi chivotul Dumnezeului lui Israel?: ca să ne omorâţi, pe noi şi tot poporul nostru?”

            „Ecron: o altă cetate din confederaţia filisteană, la o depărtare de 20 km nord-est de Gat”[9].  Ecron (= exterminare) era cea mai nordică dintre cele 5 principale cetăţi filistene. Cetatea Gat (= teasc) era vestită datorită destinaţiei sale de reşedinţă a anachimilor, ultimii descendenţi ai unui neam de uriaşi (Iosua 11,22).

11: Şi, trimiţând, i-au adunat pe toţi mai-marii Filistenilor şi le-au zis: „Duceţi de aici chivotul Dumnezeului lui Israel!; să stea acolo unde-i este locul şi să nu ne omoare, pe noi şi tot poporul nostru!”  Că spaimă de moarte se făcuse în toată cetatea, mare şi grea, de îndată ce chivotul Dumnezeului lui Israel a intrat în ea.

12: Iar cei vii – cei care nu muriseră – aveau buboaie-n şezut, iar strigătul cetăţii se urca pân-la cer.

            Exprimarea din final pare a arăta că şi neamurile erau auzite de Dumnezeu, Care nu ignoră suferinţa lor, chiar dacă aici filistenii şi-o provocaseră singuri, prin răpirea chivotului.


[1] BBVA, p. 315

[2] SEP 2, p. 281

[3] SEP 2, p. 281

[4] BBVA, p. 315

[5] SEP 2, p. 281

[6] Sf. Ioan Gură de Aur, Cuvântări de laudă la sfinţi, Cuvânt la Fericitul Vavila, şi împotriva lui Iulian, şi către elini, XXI

[7] SEP 2, pp. 281-282

[8] BBVA, p. 315

[9] BBVA, p. 315

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s