Comentarii la Judecători – 14

Posted: 24/01/2009 in Judecătorii
Etichete:, ,

CAPITOLUL 14 – Faptele lui Samson.

 

1: Samson s-a coborât la Timna; iar în Timna a văzut o femeie dintre fiicele Filistenilor şi i-a plăcut.

„Timna: orăşel în ţinutul lui Dan, la hotarul cu ţinutul lui Iuda, cucerit de Filisteni. Era situat, cumva, în ţara de jos, ceea ce explică termenii s-a coborât, s-a suit (ca în relaţia Ierihon – Ierusalim)”[1].  Timna înseamnă porţiune atribuită.

2: Şi s-a suit şi le-a spus tatălui său şi mamei sale, zicând:  „Am văzut în Timna o femeie dintre fiicele Filistenilor; aşadar, luaţi-mi-o de femeie!”  

3: Dar  tatăl  său, ca  şi mama sa, i-a zis:  „Oare printre fiicele fraţilor tăi şi-n tot poporul meu nu-i nici o femeie? De ce să te duci tu şi să-ţi iei femeie dintre Filisteni, de la cei ce sunt netăiaţi-împrejur?”  Iar Samson a zis către tatăl său:  „Pe aceasta să mi-o iei, fiindcă ochii mei pe ea au plăcut-o!” 

4: Dar tatăl său şi mama sa nu ştiau că de la Domnul este aceasta, că adică el caută să se răzbune pe Filisteni – fiindcă la acea vreme Israel se afla sub stăpânirea Filistenilor. 

„Cererea lui Samson, aparent capricioasă, făcea parte din planul lui Dumnezeu”[2]. De aici va începe războiul său (purtat de unul singur!) împotriva Filistenilor.

5: Aşadar, Samson, împreună cu tatăl său şi cu mama sa, s-a dus la Timna. Şi dacă a ajuns el la viile Timnei , acolo i-a ieşit înainte un leu tânăr răcnind la el.

6: Atunci Duhul Domnului S-a repezit asupră-i, iar el a sfâşiat leul ca pe un ied, fără să aibă nimic în mâini. Dar tatălui şi mamei sale nu le-a spus ce făcuse.

 Leul are un simbolism ambivalent: „Puternic, suveran, simbol solar şi luminos până la extrem, leul, regele animalelor, are calităţile şi defectele inerente rangului său. Dacă el reprezintă încarnarea însăşi a Puterii şi a Înţelepciunii, a Dreptăţii, în schimb, orgoliul său nemăsurat şi siguranţa de sine fac din el simbolul […] Stăpânului, al Suveranului, orbit de propria sa putere, de propria sa lumină şi care ajunge tiran, crezându-se, de fapt, ocrotitor. El poate fi aşadar pe cât de ocrotitor, pe atât de insuportabil: între aceşti doi poli oscilează numeroasele lui înţelesuri simbolice”[3]. În Cartea Judecătorilor, însă, leul care se repede la Samson, căutând să oprească din drum pe cel pornit să elibereze pe Israel (Mintea văzătoare de Dumnezeu), nu poate reprezenta decât puterile vrăjmaşe şi pe aducătorul morţii. Astfel, biruitorul Samson se face prefigurare a Mântuitorului Hristos: „Nazireul Samson era o preînchipuire a vitejiei Tale. El a rupt în bucăţi leul, asemănarea morţii. Tu însă ai rupt în bucăţi moartea şi ai făcut ca din amărăciunea ei să se ivească pentru oameni viaţa cea dulce”[4].

7: Apoi s-a coborât şi i-a vorbit femeii, iar ea a plăcut în ochii lui Samson.

8: Şi după câtăva vreme s-a întors ca s-o ia. Şi s-a abătut să vadă stârvul leului; şi iată că-n gura leului era un roi de albine, şi miere.

„Un roi de albine sălbatice îşi făcuse buduroi  din hârca leului care, între timp, devenise schelet”[5].   „Ca hrană unică, mierea îşi extinde înţelesul simbolic la cel de cunoaştere, de ştiinţă, de înţelepciune, iar înfruptarea din ea este rezervată fiinţelor de excepţie, şi în lumea noastră şi în cealaltă”[6].  Mierea a fost apropiată de învăţătura dumnezeiască. Astfel, în Hristos, acolo unde domnea moartea, se revarsă acum dulceaţa Evangheliei.

9: Şi a luat-o în mâinile sale şi mergea mâncând. Şi a venit la tatăl său şi la mama sa şi le-a dat, iar ei au mâncat; dar nu le-a spus că din gura leului luase mierea.

Urcuşul duhovnicesc nu e lipsit de paradoxuri (iar cel ce se încrede doar în puterile sale va fi întors din calea suitoare!): „Deşi leul mort era necurat, amărăciunea sa a dat dulceaţă. În leul amar era miere bună. În azima cea dulce e venin aducător de moarte.”[7].

10: Şi s-a coborât tatăl său la femeie, iar Samson a făcut acolo un ospăţ de şapte zile, căci aşa făceau tinerii.

11: Şi a fost că atunci când l-au văzut cei de acolo, au ales treizeci de nuntaşi; şi aceştia erau împreună cu el.

12: Iar Samson le-a zis: „Am să vă spun o ghicitoare; şi dacă-n aceste şapte zile ale ospăţului mi-o veţi descoperi şi mi-o veţi dezlega, vă voi da treizeci de trâmbe de pânză şi treizeci de rânduri de haine;

13: dar dacă nu veţi fi în stare să mi-o descoperiţi, atunci voi îmi veţi da mie treizeci de trâmbe de pânză şi treizeci de rânduri de haine”.  Iar ei au zis: „Spune-ne ghicitoarea, s-o auzim!” 

14: Atunci el le-a zis:

 

„Din cel ce mănâncă a ieşit mâncare

şi din cel puternic a ieşit dulceaţă”.

 

Dar ei, timp de trei zile, n-au putut să-i ghicească ghicitoarea.

15: Şi a fost că-n cea de a patra zi au zis ei către femeia lui Samson: „Păcăleşte-l pe bărbatul tău ca să-ţi dezlege ghicitoarea; că dacă nu, cu foc te vom arde, pe tine şi casa tatălui tău; oare de-aceea ne-aţi chemat, ca să ne sărăciţi?” 

16: Atunci femeia lui Samson a plâns în faţa lui şi i-a zis: „Tu nu faci decât să mă urăşti, nu să mă iubeşti, de vreme ce ghicitoarea pe care le-ai pus-o fiilor poporului meu nu mi-o spui şi mie…”.  Iar Samson i-a zis: „Dacă eu n-am spus-o nici tatălui meu şi nici mamei mele, cum o să ţi-o spun ţie?” 

17: Şi ea i s-a tot plâns în acele şapte zile cât a durat ospăţul. Şi a fost că-n cea de a şaptea zi, de vreme ce ea nu-l slăbea, i-a spus; iar ea le-a spus-o fiilor poporului său.

18: Iar în ziua a şaptea, înainte de asfinţitul soarelui, oamenii cetăţii i-au zis:

 

„Ce e mai dulce decât mierea

şi ce e mai puternic decât leul?”

 

Iar Samson le-a zis:

 

„Dacă nu mi-aţi fi pus juninca să are,

ghicitoarea nu mi-aţi fi ghicit-o”.

 

19: Atunci s-a năpustit asupră-i Duhul Domnului; şi s-a coborât el în Ascalon şi acolo a bătut treizeci de oameni şi le-a luat hainele, iar rândurile de haine le-a dat celor ce-i spuseseră ghicitoarea. Cu mare aprindere s-a mâniat atunci Samson şi s-a suit în casa tatălui său.

Alt paradox al războiului duhovnicesc: dulceaţa amărăşte, iar amărăciunea îndulceşte: „Neamurile (păgâne) s-au făcut amare prin mierea lui Samson, care le-a omorât; ele au venit iarăşi la viaţă prin Crucea care le-a izbăvit. Binecuvântată să fie dulceaţa Ta!”[8].  Văzându-şi dezlegată ghicitoarea, Samson pare a răspunde printr-un proverb, probabil cunoscut celor din epocă.

20: Cât despre femeia lui Samson, ea s-a măritat cu fratele lui de mână, care-i era prieten.

Prin fratele de mână e tradus grecescul nymfagogos: „Înţelesul propriu al cuvântului nymfagogos: cel ce, la nuntă, conduce mireasa la mirele ei; deci, un intim şi om de încredere al mirelui; în tradiţia populară românească: frate de mână. Termen folosit şi la Facerea 21, 22”[9].

Ajunşi aici, să remarcăm că, în cazul multora dintre judecători, se spune că au fost mânaţi de Duhul lui Dumnezeu (Ruah Elohim), putând presupune că Duhul nu a rămas străin nici acelor judecători despre care nu se spune explicit acest lucru (sunt, însă, şi diferenţe de exprimare, de la caz la caz, când se arată cum a conlucrat Duhul cu fiecare judecător în parte; sunt, aşa cum le percepem noi, mai multe lucrări ale Duhului, chiar dacă limba noastră rămâne săracă în încercarea de a descrie lucrarea Acestuia):  „După cum e scris în Judecători, în puterea acestui Duh, Gotoniil (Otniel) judeca (3, 10), Ghedeon a fost întărit (6, 34), Ieftae a biruit (11, 29), Debora, femeia, s-a luptat (4, 4-10). Chiar Samson, atâta vreme cât făcea fapte bune şi nu supăra Duhul, a săvârşit fapte supraomeneşti”[10].


[1] BBVA, p. 291

[2] BBVA, p. 291

[3] DS II, p. 211

[4] Sf. Efrem Sirul, Imnele Naşterii, XIII, 4

[5] BBVA, p. 291

[6] DS II, p. 301

[7] Sf. Efrem Sirul, Imne la Azime, XIX, 8-9

[8] Sf. Efrem Sirul, Imnele Naşterii, XVIII,26

[9] BBVA, p. 292

[10] Sf. Chiril al Ierusalimului, Cateheze, XVI,28

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s